MOSOLYGÓ MŰVÉSZET | MŰVÉSZETPEDAGÓGIA KONFERENCIA 2018. JANUÁR 23.

A művészetpedagógia konferencián a művészeti ágak pozitív, gyógyító hatásairól, művészetterápiás tapasztalatokról és nonformális oktatási módszerekről is hallhattak a résztvevők. Délután művészeti börze és művészetpedagógiai műhelygyakorlatok várták a résztvevőket.

A program ingyenes volt.

Időpont: 2018. január 23., kedd,  9.30 - 15.30
Helyszín: Ludwig Múzeum - 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1. (Művészetek Palotája) 

 

A részletes program lejjebb olvasható.

RÉSZLETES PROGRAM

ELŐADÁSOK 10.00 – 12.45
 
10:00 - 10:05 Hemrik László, a Ludwig Múzeum múzeumpedagógiai osztályának vezetője
Köszöntő: A hely szelleme


10:05 - 10:25 Nagy Anna, kuratóriumi elnök, Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány
Nem csonka, csak egyszülős

Magyarországon kb. 300 ezer családból hiányzik az egyik szülő. Az itt nevelkedő több mint félmillió gyerek speciális környezetben nő fel, ezért sokszor speciális igényekkel rendelkezik. 

10:25 - 10:50 Frode Barth, zeneszerző, Culture Break Borders Alapítvány, Norvégia
A zene mint gyógyítás 

A zenének pozitív pszichológiai és fiziológiás hatása van mellékhatások nélkül. Sok esetben életmentő, a gyógyszer alternatívája.
 
10:50 - 11:15 Kovács Hajnalka, grafikusművész, mestertanár, Neumann János Egyetem,
Pedagógusképző Kar, Kecskemét
Kép-telen?

Lehetnek-e fontosak a műalkotások a gyermekek, a fiatalok számára? Hogyan segíthetnek bennünket a képek a problémák megoldásában, végső soron az önismeret mélyítésében?
 
11:15 - 11:40 Sorompóné Fléger Ildikó, művészetterapeuta, főnővér Bethesda Gyermekkórház Mentálhigiénés Részleg
Művészetterápiás tapasztalatok az ifjúsági és gyermekpszichiátrián

Az alkotás, a művészet alapvető igényünk. Az élet bármely pillanatában elérhető, az egészséges én képünkhöz a lelki harmóniánk megőrzéséhez elengedhetetlen. Az alkotás folyamatában megélt tapasztalatok segítenek feltárni, megérteni és gyógyítani a lélekben zajló folyamatokat.
 
11:40 - 12:05 Zsin Bence, festőművész, művészetpedagógus
Úszó ház - hátrányos helyzetű általános iskolás gyerekek oktatása a közösségi művészet eszközeivel
Az Úszó ház projekt részletes ismertetésén keresztül célom a lehetséges utak megjelenítése, amelyek mentén eredményesen foglalkozhatunk nehéz sorsú gyerekekkel, kilépve a tanterem falai közül.
 
12:05 - 12:30 Scholtz Krisztina, gyógypedagógus, Fórum színház tréner 
Hozzáférés és alkotás- a Ludwig Múzeumtól a Fórum színházig

Az előadás során a nonformális oktatás két olyan módszeréről lesz szó, melyek a művészeteken, a közös alkotáson keresztül vetnek fel fontos társadalmi, esélyegyenlőségi kérdéseket a gyerekek számára. E két technika közös és meghatározó eleme, hogy társadalmi háttértől, képességektől függetlenül mindenki számára elérhető.
 
12:30 – 13:30 ebéd (Kék terem)
 
MŰVÉSZET-BÖRZE 13:30 – 15:30
 
MeseTérKép - Arató Vilja kulturális mediátor, Szalóki Réka művészetterapeuta és Varga Kitti gyerekirodalmár alkotja.
Mesés foglalkoztató fal

Foglalkozásainkon a kortárs meséket és a képzőművészetet hangoljuk össze játékos formában, elsősorban 5-12 éveseknek. Azonban foglalkozásainkon, illetve a kitelepülések alkalmával sok a kisebb gyerek is, ezért felmerült bennünk az igény egy olyan statikus játszó/matatófalra, ami leköveti a foglalkozásaink menetét, ám a korosztálynak megfelelő szinten és formában. Ezért egy-egy téma mentén olyan táblákat alkottunk, amik egyes részei a szenzorikus (főként tapintás), mások a finom-motorikus képességeket fejlesztik.
Fontosnak tartjuk, hogy nem új, amit mi kitaláltunk, csak több dolgot összeraktunk, hogy rímeljen az általunk elképzelt komplex foglalkozásokra.
 
Hajdu Franciska,  tanodavezető, Gombrich Mester Művészeti Tanodája 
Gombrich Mester Művészeti Tanodája 

Közösségi óriás színezők, szülinapi szoknyafestés, kreatív séták!
Egy művészeti tanoda közösségi művészeti projektjei Veszprém kulturális és turisztikai kínálatában. 
Helyszíneink nyilvános terek és rendezvények. Az alkotók járókelők és érdeklődők, családok és baráti társaságok. A vásznaink óriás szoknyák, lepkeszárnyak. Ami a legfontosabb, az az alkotókedv és a nagyban gondolkodás. Célunk a helyi identitás, a közösség és a vizuális fogékonyság és kifejezés fejlesztése. 
 
Kormos Mercedes, rajz-vizuális kommunikáció tanár, képzőművész
Kreatív játszóterek-nyitott szemmel

A rajzos élmények, a már látott, a memóriánkban elraktározott információkból születnek. A hétköznapok hatással vannak ránk, nélkülözhetetlenek a kreatív meglátásokhoz, egy-egy adott térben, a reflex válaszokon keresztül az önkifejezést erősíti.
A Furagura, kreatív játszótér a játékfejlesztésem, egy csoportos, rajzos társas. Készségeket és képességeket fejleszt, környezetünk megfigyelésre ösztönöz rajzos élményen keresztül. A játékosok fantáziáján múlik, hogy a furagurák nonfiguratív alakzataiba mit látnak bele, azokat továbbrajzolva mit hoznak létre a papíron.
A játék célja, hogy a sablonos gondolkodást, újszerű, kreatív ötletekre cserélje és egy közös történetet alkossanak.
 
Mészáros János, felelős szerkesztő, Két Egér Könyvek
A Múzeumi Egér nyomában kisiskolásokkal és nagyobbakkal

A Két egér kalandjai c. művészeti ismeretterjesztő sorozatról 10 év tapasztalatai alapján; a Két Egér múzeumpedagógiai gyerektáborairól 6 év tapasztalatai alapján.
 
WORKSHOPOK 13.30 – 15.30
 

Szabics Ágnes, képzőművész, művészetpedagógus
Elmesélt illusztrációk

„A mese képi világa és valóságábrázolása teljes mértékben megfelel a gyermeki gondolkodásmódnak…” (Kádár Annamária: Mesepszichológia − Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó, 2012.) A gyerekek a kortárs képzőművészeti alkotásokat úgy tudják a legkönnyebben értelmezni, ha történetek, mesék fűződnek hozzájuk. A történetekre épülő művészetpedagógiai programokon a fiatalok miközben végigjárják a múzeum vagy a galéria tereit, meghallgathatnak egy mesét, melynek illusztrációi a kiállított művek, szereplői pedig − a legtöbb esetben −, saját maguk. A történetek átélését a minket körülvevő festmények, szobrok, fotók, videók és installációk segítik, a műalkotásokról való gondolkodást és beszélgetést pedig a róluk írt mese teszi emlékezetessé.
A workshop résztvevői a kiállítótérben látható alkotásokhoz történetet írhatnak, illetve olyan művészeti technikákat próbálhatnak ki, amelyek segítik a művek megértését, illetve a történet átélését.
 
Szirtes Józsefné, bábcsoport vezető, pedagógus bábjátékos és rendező, népi játszóház vezető, „bábos tanító”
Játsszunk bábszínházat

A bábjáték szerteágazó kincses világából szeretnék ízelítőt nyújtani, valamennyit megmutatni abból a csodából, amit a műfaj magában hordoz.
Elsősorban gyakorlati példákon, konkrét tevékenykedés által kívánom felhívni a figyelmet a bábjátékban rejlő lehetőségekre.
 
Hemrik László és Somogyi-Rohonczy Zsófia a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusai
Lakaliti rajzfüzete

A workshopon bemutatásra kerül a Ludwig Múzeum gyűjteményi kiállításához készült rajzfüzet. A füzettel való ismerkedés jó alkalom arra, hogy találkozzunk a kiállítás néhány izgalmas műalkotásával és, hogy kísérletet tegyünk arra, hogy közelebb kerüljünk hozzájuk.
 
Lipták Ildikó színész-drámatanár
Drámapedagógiai műhelyfoglalkozás

Ismerkedés, kapcsolatteremtés – a zökkenőmentesebb kommunikációért
Mindenki máshonnan, különböző hangulatokkal, élményekkel feltöltve  érkezik. Sokan nem is ismerik egymást. Lipták Ildikó színész-drámapedagógus, író workshopján olyan technikákkal találkozunk, amelyek az ismerkedési és előkészítési szakasz, valamint a csoportdinamika tudatos alakításában lehetnek segítségünkre.

Urbanity városi társasjáték
kultúrAktív Egyesület - Ádám László, Izyápi Tóth Nikolett, Szolga Zsófia

A kultúrAktív Egyesület célja az épített környezet közvetítését és megismertetését célzó innovatív módszerek kidolgozása.
Az Egyesület évek óta kísérletezik városi témájú társasjátékok fejlesztésével. Ezek célja, hogy a résztvevők játékos módon tapasztalják meg, hogyan kezdeményezhetnek lakóhelyükön pozitív változást, és hogyan vehetnek részt a városi terek alakításában. Az Urbanityben a cselekvést megelőző párbeszéden és döntéshozatalon van a hangsúly.

További részletek itt olvashatóak a társasjátékról. www.urbanity.hu, www.kulturaktiv.hu

15:25 ZÁRSZÓ           

Néhány perces bejelentkezések a konferenciáról

 

Köszöntő; Miért az egyszülősök?; Workshop ízelítők: Frode Barth zeneterápia, Szirtes Józsefné bábos tanító, Szabics Ágnes művészetpedagógus

Hemrik László - Köszöntő : a hely szelleme
00:00 / 00:00
Nagy Anna - Nem csonka, csak egyszülős
00:00 / 00:00
Frode Barth - A zene mint gyógyítás
00:00 / 00:00
Kovács Hajnalka - Kép-telen?
00:00 / 00:00
Zsin Bence - Úszó ház
00:00 / 00:00
Scholtz Krisztina - Hozzáférés és alkotás
00:00 / 00:00

Projekt száma: HU01-0006- COOPER-B1-2017

Projektgazda: Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány

Projekt címe: Egyedülálló vagy különleges? Egyszülős családok Magyarországon  

Támogatás mértéke: 30.000 EURO